Aktualności
27 lipca 2017

  • JVC
  • Aktualności
  • Recenzja i najwyższa ocena dla projektora JVC DLA-RS520 na ProjectorCentral.com
JVC DLA-RS520 - ProjectorCentral Editor's choice

Recenzja i najwyższa ocena dla projektora JVC DLA-RS520 na ProjectorCentral.com

 

 

 

Eksperci z renomowanego portalu ProjectorCentral.com zrecenzowali projektor kina domowego JVC DLA-RS520. Autorzy wzięli pod uwagę wszystkie aspekty funkcjonowania naszego tegorocznego projektora Reference Series. W rezultacie otrzymaliśmy obszerną analizę zakończoną najwyższą przyznawaną przez Projector Central oceną - Editor's Choice Award. Zachęcamy do przeczytania całego tekstu, ponieważ bardzo przybliża funkcje i niuanse projektora JVC DLA-RS520.

 

Recenzja: JVC DLA-RS520

ProjectorCentral.com

 

Jeśli istnieje jedno słowo, które JVC DLA-RS520 przywodzi na myśl, to jest to elegancja. To po prostu pięknie dopracowany i precyzyjnie skonstruowany projektor kina domowego, który nie pozostawia niedosytu. Jest wyposażony w najnowszą, wprowadzoną przez JVC w 2013 roku, odsłonę technologii 4K e-shift, a więc rozdzielczość obrazu jest znacznie wyższa, niż można by oczekiwać po natywnych chipach 1080p.

W dobie marketingowego szału wokół 4K zaciera się jeden fakt – na znakomity obraz nie składa się jedynie rozdzielczość. Musi to też być dokładne odzwierciedlenie i odpowiednie nasycenie barw, solidne poziomy czerni, wysoki kontrast, wystarczająca ilość światła i – co najważniejsze – naturalny, właściwy balans pomiędzy wszystkimi tymi elementami, by końcowy efekt był lepszy niż tylko ich suma. JVC DLA-RS520 spełnia ten warunek aż do przesady i robi to praktycznie od momentu wyjęcia z pudełka.

Dopełnieniem czystości obrazu jest  zestaw cech i funkcjonalności, a wśród nich: dwukrotny zoom optyczny (współczynnik projekcji 1,4-2,8:1), elektrycznie sterowany lens-shift w pionie i poziomie, pamięć obiektywu umożliwiająca – w miarę potrzeby – konfigurację systemu ze stałą wysokością obrazu, potężny i funkcjonalny system interpolacji klatek (Clear Motion Drive) a także  wspaniały preset oznaczony certyfikatem THX, zdolny osiągnąć blisko 1000 lumenów – zauważalnie jaśniej i sprawniej, niż kalibracje THX, z którymi stykaliśmy się we wcześniejszych urządzeniach.

 

JVC DLA-RS520 

Zaimplementowany suwak  4K e-shift z zakresem regulacji od 0 do 10 pozwala na stopniowe, zależne od preferencji użytkownika uwydatnienie 4K. Agresywna aplikacja tej opcji wywoła niepożądane zniekształcenia, ale przy regulacji na poziomie 5 obraz jest ostry jak żyletka, czysty i naturalny. Jest też osobna regulacja „wygładzania”, która potrafi zrobić niewielką różnicę na plus, choć równie dobrze może pozostać na poziomie zera.

RS520 posiada też dobrze zbalansowany tryb HDR, który dodaje atrakcyjnego kontrastu podczas odtwarzania materiałów 4K HDR. Obraz jest wystarczająco jasny, by w pełni angażować widza, ale jednocześnie nie jest przejaskrawiony i sztuczny jak to często bywa przy marketingowym podejściu do masowego klienta, co przyciąga jego uwagę, jednocześnie odrzucając wideofili.

 

Funkcjonalność

Jasność: JVC RS520 według specyfikacji  osiąga 1900 ANSI lumenów. Nasz test zmierzył 1872 lumeny w trybie „Natural” z: (a) temperaturą koloru ustawioną na „High Bright”, (b) obiektywem ustawionym w pozycji pod najszerszym kątem, (c) ręcznie regulowaną przesłoną maksymalnie otwartą. High Bright jest konfiguracją z delikatnym zielonym przebarwieniem, więc niekoniecznie pożądanym przy prezentacji wysokiej jakości wideo/ filmów, nie jest to też fabryczny tryb; trzeba się do niego dogrzebać w opcjach menu.

Fabryczny tryby obrazu obejmują opcje Film, Cinema, Animation, Natural, HDR i THX, a każdy z nich ustawiany osobno dla opcji High Lamp lub Low Lamp, tak jak wskazano poniżej. Dla każdego z wymienionych trybów obrazu można zdefiniować opcję mocy lampy, by zmieniać ilość światła.

 

JVC DLA-RS520 ANSI Lumeny (fabryczne opcje)

TRYB

HIGH

LOW

Film **

942

700

Cinema *

1337

990

Animation **

876

658

Natural *

1337

990

HDR *

1337

990

THX **

975

723

* domyślne ustawienie mocy lampy to HIGH

** domyślne ustawienie mocy lampy to LOW

 

Opcje mocy lampy: RS520 oferuje dwa ustawienia mocy lampy – High i Low. Tryb Low redukuje strumień światła o około 27%.

Wpływ ustawień zoomu optycznego na jasność: RS520 posiada dwukrotny zoom optyczny. Wszystkie pomiary lumenów zaprezentowane powyżej zostały zarejestrowane przy obiektywie ustawionym w pozycji pod najszerszym kątem (największy możliwy obraz z danej odległości). Ta pozycja maksymalizuje  jasność generowaną przez projektor. Jeśli przesunąć obiektyw  maksymalnie w drugą stronę do pozycji tele, strumień światła zostanie zredukowany o 20%. To mniej niż zazwyczaj przy obiektywach w dwukrotnym zoomem optycznym.

Przesłona: RS520 ma ręcznie regulowaną przesłonę, która pozwala redukować strumień światła w 15 stopniach. Przy minimalnym prześwicie, przesłona redukuje jasność o 73%.

Jednolitość jasności: jednolitość różni się w zależności od pozycji zoomu, w zakresie od 88% do 83%. Najwyższe odczyty jednolitości zanotowaliśmy przy najszerszym kącie, natomiast najniższe wystąpiły przy pozycji teleobiektywu. Warto jednak zaznaczyć, że zmierzyliśmy solidne 87% w połowie zakresu zoomu, więc odczyt równy 83% wystąpił jedyne przy ekstremalnej pozycji tele obiektywu.

Ogólnie, przy wyświetleniu wzorca testowego pełna biel 100 IRE, obraz zdaje się równomiernie podświetlony, z bardzo słabym zanikaniem w lewej części ekranu. Na szerszym końcu zakresu zoomu jednolitość przekracza 90% na powierzchni ośmiu z dziewięciu punktów pomiarowych ANSI, z tendencją do zanikania podświetlenia jedynie w lewym górnym rogu. Jednakże na wzorcu 100 IRE nie sposób dojrzeć żadnego punktu zapalnego, a lewy górny obszar ekranu nie odbiega od normy na tyle, by przykuć uwagę – trzeba by specjalnie zwracać na to uwagę.

Poziom głośności wentylatora: Jest stosunkowo niski przy wyłączonym oszczędnym trybie pracy lampy i charakteryzuje się stałym ruchem powietrza o niewielkim natężeniu, który ani trochę nie rozprasza. Poziom szumu wentylatora jest praktycznie niesłyszalny w oszczędnym trybie pracy lampy.

W trybie High Altitude, który jest wymagany na wysokości powyżej 900 metrów, głośność podnosi się zarówno jeśli chodzi o jej poziom jak i natężenie, nieco pulsując. Fani kina domowego wyczuleni na ten aspekt zapewne uznają tryb High Altitude za kłopotliwy i będą musieli podjąć kroki prowadzące do izolacji projektora od widzów.

Input Lag: Nasz miernik Input Lagu nie dostarcza nam miarodajnych danych przy technologii e-shift, więc nie mamy konkretnych informacji. Istnieje tryb redukcji opóźnienia (Low Latency), który powinien zredukować opóźnienie podczas grania, jednak nie byliśmy w stanie tego sprawdzić. Subiektywnie rzecz biorąc, odświeżanie tego projektora, nawet bez włączonego trybu Low Latency, jest szybsze niż w przypadku konkurencyjnych modeli gdy oglądamy jeden obok drugiego.

 

Instalacja

JVC DLA-RS520 posiada obiektyw zmiennoogniskowy o współczynniku powiększenia 1.4 – 2.8, który wypełni ekran o przekątnej 120” i formacie 16:9 z odległości wyświetlania około 3,7 m do ok. 7,5 m. W celu ustalenia innego zakresu odległości spełniającego konkretne warunki instalacji zobacz kalkulator Projector Central.

Miejmy na uwadze, że ustawienie szerokiego kąta obiektywu (najkrótsza odległość wyświetlania dla określonej wielkości ekranu) zmaksymalizuje strumień światła. W połowie zakresu zoomu strumień jest zredukowany o 10%, a przy najwęższym kącie o 20%.

Rzutnik DLA-RS520 posiada relatywnie szeroki zakres zarówno pionowego jak i poziomego przesunięcia obiektywu. Jest jednak jedno „ale”. Przy maksymalnym przesunięciu wertykalnym nie ma możliwości przesunięcia horyzontalnego i vice versa. Podczas naszego testu, kiedy ustawiliśmy wertykalne przesunięcie na zero (inaczej w punkcie środkowym), obraz mógł być przesunięty w obie strony o około 1/3 szerokości ekranu. W analogicznej sytuacji z horyzontalnym przesunięciem, obraz mógł być przesunięty w górę lub w dół o około 0,8 wysokości ekranu od neutralnej pozycji.

 

 

 

 

Nie instalujcie projektora w pozycji odchylonej od poziomu o więcej niż o 15 stopni, inaczej będzie zakłócać pracę systemu chłodzenia.

RS520 wymaga przestrzeni co najmniej 200 mm z tyłu, 300 mm z przodu i po bokach oraz 150 mm u góry i u dołu. Trzeba upewnić się, że przestrzeń wokół jednostki jest dobrze wentylowana, by uniknąć przegrzania.

 

Ograniczenia

Lepiej zaciemnione kino to lepsze rezultaty. W dzisiejszych czasach producenci tworzą jaśniejsze projektory kina domowego, by pomóc użytkownikom mierzyć się z naturalnym światłem i tylko częściowo optymalnymi warunkami oświetleniowymi. RS520 jest „profesjonalnym” projektorem kina domowego, zaprojektowanym do pracy w ciemnych pomieszczeniach podobnych do komercyjnych sal kinowych i to właśnie w takich warunkach spisuje się zdecydowanie najlepiej. Na wszelki wypadek, przy najjaśniejszych zoptymalizowanych ustawieniach video, projektor zapewnia ponad 1300 lumenów, więc z łatwością toleruje niewielkie ilości naturalnego światła i wciąż spisuje się dobrze. Niemniej jednak, instalacja RS520 w nie do końca optymalnych warunkach oświetleniowych byłaby jak zakup Porsche 911 i tankowanie go słabej jakości benzyną. Mógłbyś tak zrobić, ale na pewno nie chciałbyś.

Głośność wentylatora w trybie High Altitude. JVC rekomenduje używanie tego trybu na wysokościach powyżej 900 metrów. Hałas wentylatora może wtedy okazać się  problematyczny i zmusić użytkowników  do podjęcia kroków prowadzących do izolacji projektora od widzów.

Lampy zamienne - $599 (W Polsce 1700 zł brutto). Szacunkowy okres życia lampy to 3500 godzin bez włączonego i 4500 godzin z włączonym trybem oszczędzania. Jednakże prawdziwi wideofile zazwyczaj wymieniają lampy znacznie częściej, niż wymaga tego producent, aby ich urządzenia stale pracowały na najwyższych obrotach (w przypadku tego projektora robilibyśmy tak samo). Zamienniki to koszt $599, co nie jest małym wydatkiem, jeśli planujesz spędzać ze swoim projektorem wiele godzin lub wymieniasz regularnie lampę. Z drugiej strony mowa o profesjonalnym wyposażeniu kina domowego, a nie rodzinnego salonu. Zakładając, że oglądasz jeden dwugodzinny film dziennie, wymiana lampy nawet po 1500 godzin byłaby konieczna zaledwie co dwa lata. Marginalny wydatek.

Powolna reakcja na regulacje. RS520 wolno reaguje na przejścia pomiędzy trybami wyświetlania. To sprawia, że dosyć trudno jest przeprowadzić test A/B – np. trybów THX i Natural. Przeskakiwanie pomiędzy trybami powoduje, że ekran staje się czarny na około siedem sekund i do momentu pojawienia się kolejnego zapominasz, jak wyglądał pierwszy. Podobnie jeśli wziąć na warsztat funkcje Focus, Zoom albo Shift – projektorowi siedem sekund zajmuje aktywacja ekranu, który pozwoli ci przeprowadzić zmiany. Rzecz jasna kiedy już zainstalujesz i zaczniesz używać projektora, będziesz korzystać z tych opcji okazjonalnie, więc te opóźnienia nie są tak istotne. Uznajmy to po prostu za niewielką niedogodność.

 

Werdykt

Co możemy powiedzieć? JVC DLA-RS520 dostarcza wspaniały, naturalny, perfekcyjnie zbalansowany obraz kina domowego i nawet prawdziwy wideofil będzie miał kłopot ze nalezieniem w nim jakichkolwiek wad. Poziom czerni i kontrast są znakomite, a obraz cechuje się głęboką trójwymiarowością, która jest wysoce konkurencyjna i trudna do pobicia.

Interpolacja klatek. JVC nazywa to Clear Motion Drive i czyni postępy na tym polu z każdą kolejną implementacją. Najbardziej roztrzęsioną scenę w historii kinematografii można napotkać w „Zakochni w Rzymie” Woody’ego Allena wydanym na Blu-ray. Przejdź do 17. minuty filmu i odpal to w zapętleniu A-B przez 35 sekund, by uzyskać demonstrację najbardziej oślepiającego efektu judder (braku płynności ruchu) jaki kiedykolwiek widziałeś – wystarczającego, by wywołać mdłości. Interpolacja klatek została wynaleziona, by rozwiązać ten problem.

Clear Motion Drive w RS520 ma cztery opcje – Off, Low, High i Inverse Telecine. Po obejrzeniu naszego klipu testowego od Woody’ego Allena w trybie Off, przełączyliśmy na Low. To wyeliminowało imponujące 97% efektu judder i zrobiło to bez wygenerowania wypaleń w obszarach, w których należałoby się ich spodziewać. Przełączenie na tryb Hight praktycznie wyeliminowało pozostałe 3% wstrząsów, ale było już gdzieniegdzie widać subtelne wypalenia. Tak więc tryb High przy materiale źródłowym 1080p/24 jest zbyt agresywny.

Jeśli wyłączysz pętlę A-B i kontynuujesz odtwarzanie filmu, kolejna scena, w której pojawia się Alec Baldwin, idealnie pokazuje po co została zaimplementowana interpolacja klatek. W tym przypadku, z Clear Motion Drive w trybie low, „judder” praktycznie znika.

Co się stanie, jeśli przełączysz się na źródło w 60 fps? Nasz ulubiony test-tortura w 1080i/60 to balet „Elite Syncopations” od studia Opus Arte. Ta płyta ma wszystko – ekstremalne czernie, szeroki zakres głęboko zacienionych detali, gwałtowny, wysoki kontrast, ogromną paletę kolorów, obfitość pięknych detali oraz plejadę wyrazistych odcieni. To taneczny występ na żywo Baletu Królewskiego, więc każdy cyfrowy efekt wizualny jest korzyścią. Dodatkowo wszystko odbywa się w takt muzyki Scott Joplin Ragtime, dlatego jest to tak przyjemne demo (jeśli pracujesz w biznesie sprzedaży projektorów).

RS520 wyświetla Elite Syncopations bardzo czysto, nawet bez Clear Motion Drive. Znajdujemy jednak kilka irytujących elementów dynamicznych scen, które Clear Motion Drive w trybie High efektywnie eliminuje. Generalnie obraz ma minimalnie większą przejrzystość i spójność i próżno szukać choćby drobnego śladu wypalenia lub innych zauważalnych efektów ubocznych. Nie potrafimy sobie nawet wyobrazić dlaczego ktoś mógłby nie chcieć użyć trybu High na tego typu materiale.

W skrócie, Clear Motion Drive to potężna zaleta RS520. Pomimo iż niektórzy wideofile już dawno uznali, że interpolacja klatek jest niepożądana (w wielu przypadkach ze słusznych pobudek), wciąż zachęcamy do sprawdzenia tej funkcji. Bez aktywowanego Clear Motion Drive nie oglądalibyśmy na tym projektorze ani filmów ani materiałów wideo kręconych na żywo.

High Dynamic Range – HDR. Projektor JVC DLA-RS520, po uruchomieniu właściwego materiału źródłowego, jest zdolny do produkcji bardzo jasnego obrazu HDR o wysokim kontraście. Właściwie posiada wszelkie potrzebne narzędzia, byś mógł uzyskać maksymalnie dobry obraz HDR, który nie wygląda na sztuczny czy przekombinowany.

Kluczem jest właściwy materiał źródłowy, jako że obecnie materiał 4K HDR jest jeszcze bardziej zróżnicowany jakościowo niż to bywa przy SDR 1080p. Nie istnieją standardy produkcyjne dla dysków HDR, a  efekt końcowy materiałów jest zupełnie poza kontrolą. Tak więc dowolna płyta lub stream 4K HDR, odpalone na projektorze DLA-RS520 w trybie HDR, mogą dać efekt zarówno perfekcyjny jak i okropny. Dla przykładu, jeśli włożysz „Marsjanina” (4K HDR) do Oppo UDP-203, to w połączeniu z RS520 z włączonym fabrycznym trybem HDR obraz wygląda praktycznie idealnie. Jest ekstremalnie ostry, czysty, bez szumów i z bardzo wysokim, ale nie przesadzonym kontrastem. Nie wymaga żadnych poprawek, pozostaje usiąść i rozkoszować się.

Po przeciwnej stronie skali plasuje się dokument „Rocky Mountain Express” (4K UHD z HDR). Też wygląda spektakularnie z RS520, ale tylko po poważnych poprawkach obrazu. Przy pierwszym podejściu obraz jest zbyt mocno przesycony, a jego jaśniejsze punkty absurdalnie rozdmuchane. By zilustrować skalę błędu, zredukowaliśmy wskaźnik Contrast z 0 do -25, a Color z 0 do -14, w rezultacie otrzymując piękny, znacznie bardziej naturalny zbalansowany obraz (właściwie to znakomity).

Kiedy włączyliśmy trzecią płytę, którą było „Ultimatum Bourne’a”, cienie stały się przygaszone, a jaśniejsze punkty ponownie rozdmuchane. Jeśli podnieść parametr Jasność (Brightness) w RS520 do +8, sytuacja polepsza się na tyle, by można było spokojnie oglądać film bez naruszania poziomu czerni do poziomu, w którym staje się mętna. Obniżenie kontrastu (Contrast) do -2 przywraca detal jaśniejszych punktów obrazu. Tak więc problem z tą płytą jest zupełnie inny niż w przypadku „Rocky Mountain Express”. Nie istnieje takie ustawienie HDR, w którym wszystkie trzy filmy wyglądają dobrze.

Lepszym sposobem na wykonanie kalibracji HDR od dostosowywania kontrastu i jasności jest regulacja wskaźnika Gamma (HDR.ST2084). Po włączeniu tej opcji widzisz trzy kontrolki: Picture Tone, Dark Level i Bright Level. Można za ich pomocą zmieniać zarówno kanał koloru białego jak i pojedyncze: R,G i B.

Tak czy inaczej, istnieją dosyć łatwe sposoby na poprawienie jakości obrazu w większości przypadków. Bądź jednak gotowy na to, że niektóre płyty 4K HDR są po prostu fatalne i nie da się tego zmienić. „Labirynth” to katastrofa – niski kontrast, zupełnie nieostry jak na 4K i wyjątkowo zaszumiony. Nie ma możliwości poprawy jego jakości na żadnym projektorze. Tak więc materiał oznaczony „4K HDR” ani trochę nie gwarantuje  wysokiej jakości obrazu.

To oczywiście nie wina RS520, lecz raczej szalonego nieładu materiałów HDR. Sam projektor ma wszystko, dzięki czemu zoptymalizujesz oglądanie z HDR, a im lepszy materiał, tym lepszy obraz. Pamiętaj tylko, że tryb HDR nie zawsze działa tak samo i czasem będziesz zmuszony wykonać nieco więcej poprawek na gorąco, by dany materiał HDR wyglądał dobrze.

 

Wnioski

JVC DLA RS-520 to elegancki projektor kina domowego, który łączy w sobie rekordową głębię czerni i kontrastu z niedoścignioną kontrolą nad kolorem i pokaźną siłą światła wystarczającą dla potrzeb większości kin domowych. Zaimplementowany tryb THX jest w zasadzie idealny. Mimo iż projektor na ogół instalowany jest przez profesjonalistów, to niewiele potrzeba, by właściwie go skonfigurować. Nasz model dostarczał idealnego obrazu od momentu opuszczenia pudełka.

Najważniejszymi zaletami idealnego projektora kina domowego są z naszego punktu widzenia kontrast, poziom czerni, balans koloru i odpowiednia ilość światła na danym ekranie lub środowisku projekcyjnym. Rozdzielczość jest ważna, ale nie bardziej od wymienionych wcześniej. Technologię 4K e-shift postrzegamy bardziej jako znakomity element składający się na sukces tego produktu niż jako jego nadrzędną cechę. E-shift istotnie poprawia rozdzielczość 1080p, a nawet niższe, przy okazji dostarczając bardzo bliską natywnemu 4K rozdzielczość w przypadku wyświetlania materiałów 4K.

Po doświadczeniach z projektorem JVC DLA-RS520 ostatecznie stwierdzamy, że całość jest czymś więcej niż tylko sumą składników. Z przyjemnością dajemy JVC DLA-RS520 naszą najwyższą ocenę (Editor's Choice Award) i  najwyższą rekomendację.

 

 

źródło: http://www.projectorcentral.com/jvc-dla-rs520-review.htm